Balans tussen hoofd, hart en handen
Op school leren kinderen om vooral gebruik te maken van hun hoofd. Kinderen wordt eigenlijk geleerd dat cognitief bezig zijn het allerbelangrijkste is. Als leerkracht met veel ervaring voor de klas zie ik van dichtbij dat kinderen daar last van hebben. Hierdoor ontwikkelen kinderen zich vaak eenzijdig en ontstaan er (leer)problemen.
Het gebruik maken van hart (gevoel) en handen (bezig zijn) helpt hen om zich beter te ontwikkelen. Door het verbinden van hoofd, hart en handen bereiken we een complete leerervaring en zijn we meer in evenwicht. Om helemaal zichzelf te worden, heeft het kind niet alleen kennis nodig, maar ook een warm gevoelsleven en een sterk lichaam.
Daarnaast is onze maatschappij erg gericht op doel en resultaat. De weg die leidt naar dat resultaat wordt vaak vergeten terwijl dat proces ernaar toe juist zo mooi en waardevol is. Leren omgaan met wat er nu gaande is in plaats van altijd maar bezig zijn met het eindresultaat is een belangrijk onderdeel van de coaching.
Het vinden van de balans tussen wat voorbij komt in het hier en nu en het behalen van een doel is iets wat je kunt leren. Dat gaat niet altijd vanzelf, het leren maken van eigen keuzes kan je kind daarbij helpen!
“Met plezier
meer zelfvertrouwen!”